Ekspresówką do stolicy

Miłosz Kluba

|

Gość Krakowski 47/2014

publikacja 20.11.2014 00:00

Dwa biegnące przez Małopolskę odcinki drogi ekspresowej S7 trafiły na listę podstawową projektu Programu Budowy Dróg Krajowych. Mają zostać wybudowane do 2020 roku.

 Nowy fragment ekspresowej trasy S7 będzie jednocześnie częścią wschodniej obwodnicy Krakowa Nowy fragment ekspresowej trasy S7 będzie jednocześnie częścią wschodniej obwodnicy Krakowa
Miłosz Kluba /Foto Gość

Zapewnił o tym podczas pobytu w Krakowie wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz. Chodzi o trasy między Lubniem a Rabką-Zdrojem oraz Krakowem (od ul. Igołomskiej) i granicą województwa świętokrzyskiego. – Na podstawie Dokumentu Implementacyjnego został opracowany plan budowy dróg, który zawiera całą S7 od Warszawy do Krakowa. Ten odcinek jest wpisany na listę podstawową, która idzie do realizacji. W przypadku S7 na południe od Krakowa też nie ma żadnych zmian, ona również jest na liście podstawowej – powiedział dziennikarzom wiceminister.

Jak zaznaczył, obecnie planowane jest stworzenie takiej sieci dróg, by z każdego miasta wojewódzkiego w kraju można było autostradami lub drogami ekspresowymi dojechać do stolicy. Trasa łącząca ul. Igołomską z granicą województwa będzie liczyła ok. 57 km, a jej budowa ma kosztować ok. 2,6 mld zł. Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej, dotyczącej budowy tego odcinka, który będzie przebiegać wytyczonym całkiem na nowo szlakiem.

Z kolei w przypadku odcinka Lubień–Rabka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka na wydanie „zgody na realizację inwestycji drogowej” (ZRID) przez Urząd Wojewódzki. – Przewidujemy, że decyzja zostanie wydana w tym roku i wówczas w przyszłym roku będzie można ogłosić przetarg na realizację – informuje Iwona Mikrut-Purchla z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Budowa tego odcinka ma trwać dwa lata, a tunelu – pięć lat. Aż połowa z 16-kilometrowej drogi będzie bowiem przebiegała pod ziemią (2-kilometrowy tunel pod masywem Małego Lubonia) lub nad ziemią – po mostach, wiaduktach i estakadach. Całość ma kosztować ponad 3,3 mld zł. Oprócz trasy głównej powstanie w tamtym rejonie ok. 25 km nowych dróg dojazdowych. Zaawansowane prace trwają już tymczasem na odcinku łączącym węzły Rybitwy i Igołomska (to stąd trasa S7 będzie przedłużona do granicy województwa).

Jak wylicza Iwona Mikrut-Purchla, wykonane zostały już prace projektowe, wycięto 225 drzew i wykarczowano 344 krzewy, wytyczono mosty i wiadukty. Po zakończeniu prac archeologicznych odbudowano drogę technologiczną dla pojazdów budowy i wykonano odcinki doświadczalne. – Obecnie trwają prace przygotowawcze związane z posadowieniem mostu na Wiśle. Jeszcze w tym miesiącu, jeżeli pogoda będzie sprzyjać, rozpocznie się tzw. palowanie – mówi I. Mikrut-Purchla.

Oprócz mostu na Wiśle (będzie miał ok. 700 m długości) powstanie także 12 innych mostów i wiaduktów. Koszt tej inwestycji to ok. 529 mln zł. Planowany termin zakończenia prac (według podpisanej umowy) to połowa roku 2017. Do tego czasu przebudowane zostaną ulice Igołomska i Taszyckiego oraz biegnąca w tamtym rejonie linia tramwajowa. Podróżujący tamtędy będą musieli się przygotować na poważne utrudnienia i zmiany.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.