Bazylika z okna Karmanna

Jędrzej Rams

publikacja 15.09.2012 20:15

Diecezjalne sanktuarium Matki Bożej Łaskawej odwiedzili miłośnicy VW Karmann Ghia. Byli to uczestnicy III Międzynarodowego Zlotu tego niezwykłego pojazdu.

Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
Kolejne zabytkowe pojazdy odwiedził Krzeszów
Jędrzej Rams / GN

Nie jest to pierwsza wizyta zabytkowych pojazdów w Krzeszowie. Przed kilkoma tygodniami gościł on miłośników Royce Rollsów oraz Bentleyów. Sanktuarium staje się powoli doceniane jako atrakcja turystyczna, którą chcą pokazać przyjezdnym organizatorzy przeróżnych imprez w regionie. Miłośnicy Karmannów Ghia nie tylko zjedli w opactwie obiad, ale również zwiedzili cały kompleks. Łącznie wizytę złożyło 13 pojazdów z właścicielami.

VW Karmann Ghia powstał w 1955 roku z podzespołów VW typ 1, znanego pod uroczą nazwą Garbusa. W trakcie 20 lat z linii produkcyjnej zjechało około 360 000 pojazdów w wersji coupé oraz ponad 80 000 kabrioletów. Karmann bazował też na podzespołach późniejszej modyfikacji garbusa – VW typ 3, pierwowzoru Golfa I.

VW Karamann Ghia   VW Karamann Ghia
Odbicie krzeszowskiej bazyliki w klapie bagażnika zabytkowego pojazdu.
Jędrzej Rams
Nazwa pojazdu pochodzi od konstruktora-pomysłodawcy modelu - Wilhelma Karmanna. Wersja pojazdu Ghia (znanej obecnie z samochodów marki ford) pochodzi z firmy Ghia z Turynu. To oni stworzyli pierwsze szkice karoserii które posłużyły w Volkswagenie za podstawę skonstruowania pojazdu.

Istnieją dwie podstawowe wersje Karmanna – Typ 14 oraz Typ 34. Ten drugi bazował na innych podzespołach i różnił się od swojego brata m.in. wielkością oraz występowanie jedynie w wersji coupé.

TAGI: